Muizen & Ratten
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Muizen & Ratten

Voor alle liefhebbers van Muizen & Ratten
 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hoe leer ik mijn knaagdier bijten af?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Admin
Admin



Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 13-01-16

Hoe leer ik mijn knaagdier bijten af? Empty
BerichtOnderwerp: Hoe leer ik mijn knaagdier bijten af?   Hoe leer ik mijn knaagdier bijten af? Emptywo jan 13, 2016 12:16 pm

De meeste knaagdieren zijn prooidieren en zullen altijd eerst proberen te vluchten of zich te verstoppen. Als hun laatste redmiddel zullen ze overgaan tot bijten.

Sommige dieren hebben snel last van territoriumdrift, meestal komt dat door te kleine huisvesting. Een grotere kooi doet vaak wonderen.

Je knaagdier kan ook gaan bijten door angst. Angst is aangeleerd meestal door ergens flink van te schrikken of door een pijnlijke ervaring.
Het is heel moeilijk om een dier van zijn angst af te helpen. Straffen heeft geen enkele zin daarmee wordt de angst alleen maar groter. Men moet het vertrouwen van het dier proberen te winnen.

In de paartijd of tijdens de dracht kunnen sommige soorten knaagdieren bijtgedrag gaan vertonen. Dat komt door wisselingen in de omgeving. Probeer zwangere knaagdieren daarom zoveel mogelijk met rust te laten en op 1 plek te houden. Meestal is het van korte duur en gaat snel over.

En tot slot kan je knaagdier ook bijten door irritaties. Wanneer een dier vaak geïrriteerd wordt bijv door hem steeds uit zijn slaap te halen kan een dier geïrriteerd raken en uit protest bijten. Vaak ziet men dit gedrag bij nachtdieren waar men overdag mee bezig wil zijn. De vele gevallen van plotseling bijtende hamsters en chinchilla's zijn daar bekende voorbeelden van. Ook wanneer de kooi op een onrustige plek staat ontstaan er nogal eens bijtincidenten.

Bijt jou knaager ook steeds door de tralies?
TIP:
Als je net je knaager gekocht hebt, of als hij gewoon erg jong is en door de tralie bijt...
Stopt dan iedere dag je vingers door de tralies.
Er is natuurlijk altijd een kans dat ze in het begin happen.
Voer daarom ook nooit iets door de tralie maar maak altijd de kooi open.
Later wennen ze aan vingers en kunnen ze ook onderscheid maken tussen eten en vingers.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://muis.forumactie.com
 
Hoe leer ik mijn knaagdier bijten af?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» knaagdier - Vul in
» Wat laat jou knaagdier liggen
» Een paar tips voor het tam maken van je knaagdier

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Muizen & Ratten  :: Muizen & Ratten :: Gedrag-
Ga naar: